İlkokul
mezunu olan İsa Tecim, 1972'de askerlik görevi sırasında Kastamonu'da bir ev
yangınına tanık oldu. Engelli bir kadınla torununun can verdiği yangında
bölgede itfaiye bulunmaması nedeniyle yaşananlardan etkilenen Tecim, itfaiye
aracı üretmeye karar verdi.
Askerlik
dönüşü bu işe yönelen Tecim, Volkan İtfaiye Sanayi adıyla 1974'te kurduğu
şirkette önce küçük çaplı araçlar üretti, zamanla büyükşehir belediyelerinin
taleplerini karşılar hale geldi.
Firma,
geçen sürede uçak yangınlarına müdahale etmek üzere sınıfının en üstün
kapasiteli itfaiye araçlarını geliştirdi.
Havaalanları,
büyük sanayi tesisleri ve rafinerilerdeki yangınlar için de özel tasarımlar
yapan şirket, iç pazar liderliğinin ardından ilk ihracatını 2002'de Dubai ve
Pakistan'a yaptı.
Halen 40
ülkeye itfaiye aracı ihraç eden, üretim çeşitliliği ve kapasitesiyle sektöründe
dünyanın en büyük 4 üreticisi arasında gösterilen Volkan İtfaiye, 2,5 milyon
avroluk devlet desteğiyle 60 metrelik kurtarma ve söndürme merdiveni
geliştirdi.
Son olarak
havaalanları için yerli şasiyle 8x8 çift motorlu itfaiye aracı geliştiren
şirket, Türkiye'nin yanı sıra Endonezya ve Arnavutluk'daki havaalanlarına satış
yaptı. Firma, Hindistan, Malezya, Fas ve Tayland'daki havaalanları için ise
satış görüşmelerine başladı.
Şirketin
İzmir'in Torbalı ilçesindeki fabrikasında bir yandan İstanbul Yeni Havaalanı
için uçak söndürme araçları yetiştirilmeye çalışılırken diğer yandan tamamen
yerli elektrikli itfaiye aracıyla ilgili Ar-Ge çalışmaları devam ediyor.
Katma Değeri 10'a Katladı
Volkan
İtfaiye Yönetim Kurulu Başkanı Tecim, AA muhabirine yaptığı açıklamada,
canların itfaiye aracı olmaması nedeniyle yitirilmemesi için girdiği sektörde
ticari kaygılardan çok insanlara faydalı olma inancıyla çalıştığını söyledi.
Bu alanda
bir dünya markası yarattıklarını, üretimde yerlilik oranını yüzde 60'a kadar
çıkardıklarını bildiren Tecim, "Şu anda 100 bin liraya bir kamyon
alıyoruz, üzerine koyduğumuz 60 metre merdiven ve söndürme sistemleriyle satış
fiyatı 1 milyon lira oluyor. 900 bin avroluk değer katıyoruz. Bu pek çok
sektörde yoktur." diye konuştu.
Aselsan Motorunu Kullanacak
Devletin
de projelerine inandığını ve kendilerine verdiği destekle bu alanda milli ve
yerli teknolojiler geliştirdiklerini anlatan Tecim, şöyle devam etti:
"Eskiden
havaalanları için yaptığımız araçların sadece üst ekipmanlarını biz yapıyorduk.
Şimdi şasiyi de biz yapar hale geldik. İthalat oranımızı yüzde 40'a düşürdük.
410 bin avroya aldığımız kabini olmayan kamyonu bugün kendimiz üreterek 250 bin
avroya mal ediyoruz. Bu bize yetmiyor. Şimdi tamamı yerli elektrikli itfaiye aracı
için çalışıyoruz. Avrupa'da emisyonu düşük araç tercihi var. Bu pazar için
motoruyla, merdiveniyle, pompasıyla tamamı yerli, elektrikli bir itfaiye aracı
geliştiriyoruz. Bu uzak bir hedef değil. 2020 yılında Almanya'daki sektör
buluşması olan Interschutz Fuarı'nda bu elektrikli aracı sergileyeceğiz.
Aselsan'ın ürettiği elektrikli motoru kullanacağız. Onlarla ön mutabakatımız
var. Bu alanda dünyadaki rakiplerimiz de çalışıyor. Şu anda bir firma var
onunla yarış halindeyiz."
Geleceğin Söndürme Teknolojileri
Şirketin
gelecek yıllar için yeni nesil itfaiye araçlarına odaklandığını ifade eden
Tecim, havadan söndürme araçları üzerine de çalıştıklarını söyledi.
Tecim, şunları kaydetti:
"Yangınlara
artık karadan değil havadan müdahale etmemiz lazım. Ar-Ge merkezinin üzerinde
çalıştığı projeyle 7-8 yıl içinde drone benzeri insansız hava araçlarıyla daha
az su ve köpük kullanarak 100 metre yüksekteki yangınlara müdahale
edebileceğiz. Çalışmalar yüzde 80 oranında tamamlandı. İlk prototipleri
inşallah kısa sürede görebileceğiz. Bunu biraz daha geliştirip 80-90 metre
yükseklikteki insanları bu araçlarla kurtarabileceğiz. Daha ilerisi için ise
susuz söndürmeye odaklandık. Elektromanyetik dalga kılavuzlarını kullanarak
yangını oksijensiz bırakmaya yönelik 10-15 yıl odaklı projelerimiz var.
Ticaretle, parayla işim olmaz, ben gelecekle ilgili ne yapabilirim, buna
bakarım."
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
iyi ve güzel...