Hayatındaki 5 şeyi Düzelt Kaliteli ve Uzun Yaşa


Dünyanın en ünlü kalp ve damar cerrahlarından Prof. Dr. Mehmet Öz’ün sağlıklı yaşam, yaşlıklı yaşlanma, beslenme, cinsel yaşam, takviye gıdalar, hareketli yaşam ve stresle yaşam gibi konularda Hürriyet gazetesindeki geçmiş zamanlı söyleşisi güncelliğini ve önemini günümüzde de koruyor. Bu yararlı söyleşiden mutlaka bizleri de ilgilendiren ve dikkate almamız halinde iyi ve güzel şeyler kazanacağımız bilgiler mevcut. İyi okumalar diler, söyleşi için emeği geçenlere teşekkürlerimizi sunarız.  iyiturks

Her söylediği dikkatle takip ediliyor, her yaptığı, peşinden milyonlarca insanı sürüklüyor. Dünyanın en ünlü kalp ve damar cerrahlarından Prof. Dr. Mehmet Öz gelecek haftaki ilk yazısından önce sorularımızı yanıtladı.

Kendinizi nasıl hissediyorsunuz?

- Harika hissediyorum. Sanki 35 yaşındaymışım gibi... Hem bedenen hem de ruhen!

Güne kaçta başlıyorsunuz?

- Genelde sabahları altıya çeyrek kala civarında kalkıyorum. Esneme egzersizlerimi yapıyorum. Sabahın çok erken saatleri olduğu için kahvaltımı evde değil, işyerinde ediyorum. Hemen uyarımızı yapalım, kahvaltı çok önemli bir öğün. Özellikle yüksek lif içeren ve protein açısından zengin gıdalar dengede tutar.

Hemen önerilere başladınız. Geç kalır mısınız?

- Olmam gereken yerlere zamanında giderim. Geç kalmak, kontrolü kaybettirir. Haftada bir kere, perşembe günleri hastaneye gidiyorum. Önce ameliyatlarımı yapıyorum, sonra diğer hastalarımı ziyaret ediyorum. Sair günlerde ‘The Dr. Oz Show’un çekimleri ve günlük toplantıları var. Akşam 22.30 civarı yatıyorum.

Yogaya devam mı?

- Evet. Hastane, The Dr. Oz Show ve sağlıkla ilgili diğer aktiviteler sayesinde hayatım her geçen gün daha yoğunlaşıyor. Bu yüzden egzersizi hayatımın içine sokmak için bir yol buldum.

Ne kadar egzersiz?

- Her gün yedi dakikalık, kısa ama etkili bir egzersiz yapıyorum. Bunun bir saatlik bir egzersizden daha etkili olduğunu düşünüyorum. Her sabah yedi dakikalık yoga esneme egzersizi yapıyorum.

Risk Taşıdığım Gerçeğiyle Yüzleştim

Neden yedi dakika?

- Ne kadar yoğun olursanız olun, kendinize günde yedi dakika bile ayıramayacağınızı itiraf etmeniz zor. Genç bir cerrahken yogaya başladım ve o günden sonra her gün yapmaya özen gösteriyorum. Vücudumun ve aklımın esnek kalmasını sağlıyor. Yaralanma  riskiniz yok ve mükemmel bir egzersiz kombinasyonu sağlıyor.

Sofranızdan ve hayatınızdan hangi besinleri eksik etmezsiniz?

- Gıdaların topraktan çıkmış hallerini yemeye dikkat ediyorum. Yani sebzeler, turpgiller, fındık, tam tahıllılar gibi... Ayrıca tam yağlı süt ve süt ürünlerini tercih ediyorum. Çünkü yağı azaltılmış gıdalar şeker yüklü olabiliyor ve doyurucu değil.

Dışarıdan takviye alır mısınız?

- Kullandığım takviyeler var: Omega 3 (DHE) yağ asidi, düşük dozda multi vitamin, D Vitamini ve bebe asprini. Tavsiyem şu: Kullanacağınız vitamin ve takviyeler için lütfen doktorunuza danışın.

Yaşlanmakla ilgili sizi en çok ne korkutur?

- Benim de herkes gibi yaşlanmakla ilgili endişelerim var. Bu nedenle şimdi sağlıklı beslenmek, sağlıklı kilo ve ruh halinde olmak için elimden gelen her şeyi yapıyorum. Birkaç yıl önce rutin doktor kontrolümde yapılan kolonoskopide polip bulunması benim için bir uyanıştı. Aile geçmişimde kanser olmamasına rağmen böyle bir olayla karşılaştım. Doktor olmamın, risk taşımadığım anlamına gelmediği gerçeğiyle yüzleştim.

Uzun ve sağlıklı yaşam önerileriniz nedir?

- Hayatınızda sadece beş şeyi düzelterek, hem kaliteli hem de uzun bir yaşama sahip olabilirsiniz.

Nedir bunlar?

- Tansiyonu kontrol etmek, sigarayı bırakmak, günde 30 dakika egzersiz yapmak, stresi kontrol atına almak ve yemekten zevk aldığınız sağlıklı gıdalarla beslenmek.

Sizce yolun yarısı kaç? Bu yaşları rahat atlatmak için birkaç ipucu verebilirsiniz?


- Yolun yarısı ve orta yaş terimleri artık değişti. Sağlıklı yaşlanmak için yapabileceğiniz en iyi şey aktif bir hayat yaşamak. Fiziksel zayıflık ve güçsüzlük bizi en çok öldüren şeylerden biri. Güçsüz olduğunuzda kanserden ve düşmelerden kendinizi koruyamazsınız. Eğer egzersiz yaparsanız kilolu da olmazsınız. Formda olduğunuz sürece karşınıza çıkacak sorun ve hastalıkları yenme şansınız da yükselir.

“Cerrahların ruh hali biraz farklıdır, Tanrı gibi hissederler” diyenler var. Siz de böyle hissediyor musunuz?

- Hayır, böyle hissetmiyorum ama ameliyat yapmak kontrollü bir kibir gerektirir. Bir kalbi onarabilecek güvene yeterince sahip olmalısınız. Ancak doğru kararlar alabilmek için bu duyguyu abartmamak lazım.

Kalp fonksiyon olarak çok önemli bir organ. Aynı zamanda sembol. Yaptığınız ameliyatlar sizi heyecanlandırır mı?

- Kalp cerrahı olmayı seçtim, çünkü en fazla etkili olabileceğimi düşündüğüm alandı. Birçok hastam ameliyat olmasaydı yaşayamazdı. Cerrahi, yoğun ve ağır olabilir, ancak benim için rahatlatıcı. Bu içimde, yaradılışımda olan bir şey. Yaşam enerjimi bu şekilde buluyorum.

Çok tanınıyorsunuz. Hem ünlü hem de doktor olmak daha da zor olmalı. Bu sizi yoruyor mu?

- Aslında bu, zamandan çok bir enerji planlaması. Perşembeleri ameliyat yapıyorum. Salı, çarşamba ve cumaları şovu çekiyoruz. Hem hastanede hem de stüdyoda harika bir ekibim var. Onlara çok güveniyorum. Ben her zaman verimlilik talep ederim. Ve ekibimdeki herkes her şeyin zamanında ve doğru yapılması konusunda çok iyiler. Hayatta  yapacak o kadar çok şey var ki...

STRESLE BAŞA ÇIKMA REÇETESİ

Stresle baş edebilmek için ne önerirsiniz?

- Stres tamamen kötü değil. Hatta, stres bir işi tamamlama ve zamanında yetiştirmek için gerekli olan konsantrasyonu sağlar. Ancak yapılmamış işlerin etrafında oyalanmak stresin kendi kaosunu ortaya çıkarmasına yol açabilir. O yüzden aşırı stresli zamanlar için bir planınız olmalı. Egzersiz ve meditasyon bazı kişilerde işe yarar. Nitrik oksit ve beyin kimyasalı, endorfin salgılanmasına sebep olduğundan egzersiz ve meditasyon sayesinde kronik stresi yönetebilirsiniz. Ama pik dönemlerde stresle baş edebilmek için hızlıca yapabilecekleriniz var:

* 15 saniye boyunca yüzünüzü sıkıca kasın ve gevşetin. Birkaç kez tekrarlayın. Bu kasılma ve gevşeme boynun yukarısındaki gerginliğin azalmasına yardımcı olacaktır.
* Nefes alın, dudaklarınızı yalayın sonra yavaşça nefesinizi dışarı verin. Serin hava yavaşlamanıza yardımcı olacak.
* Bir şarap mantarı alın. Dikey olarak dişlerinizin arasına yerleştirin ve çenenizi zorlayacak şekilde ısırın. Çene, gerilimi tutan en önemli bölgelerden biridir.

Seks her derde deva!

Cinselliği hayatın neresine koyuyorsunuz? Bu konuda reçeteniz var mı?

- Seksin daha uzun ve sağlıklı bir yaşama katkısı büyük. Seks bağışıklığı güçlendirir. Yapılan bir çalışma haftada bir-iki kez seks yapanların bağışıklık sistemini güçlendiren immuglobulin A antikoru seviyelerisinin yüzde 30 daha yüksek olduğunu gösterdi. Sonra, seks stresi azaltır. Düşük tansiyonla ilişkili. Ayrıca seks formda tutar. 30 dakikalık bir sevişmede 85-200 kalori yakılır. İlaveten güç, esneklik, kas tonusunu artırır ve kardiyovasküler sistem için iyi bir egzersizdir. Ayrıca seks daha genç görünmenizi sağlar. Cinsel ilişki, genç kalmayıteşvik eden DHEA hormon seviyesinin artmasına yol açar. Bu hormon saç, cilt ve gözlerin parlamasıyla ilişkili. Ve seks kanser riskini azaltır.

Erkekler ve kadınların ‘sağlık günahları’

Türkiye’de erkekler için en büyük üç sağlık sorunu nedir?

- Sigara, kilo alımı-hareketsizlik, hipertansiyon. Sigarayı yalnız başınıza bırakamıyorsanız, ilaç desteği alabilirsiniz. Şeker, makarna ve ekmek gibi beyaz gıdaları hayatınızdan çıkarmak kilo kaybını hızlandırır. Egzersiz gibi stres yönetimi araçlar, hipertansiyonu azaltacaktır.

Peki kadınlar için en büyük üç sağlık sorunu nedir?

- Dört sebep söyleyeceğim. Kilo alımı, hareketsizlik, enerji eksikliği ve stres. Enerji eksikliğinin sebeplerini, bu sayfalarda paylaşacağım. Stresle baş etmenin en iyi yollarından biri de düşüncelerinizi toplamak için kendinize beş dakika ayırmak. Unutmayın buna değersiniz!


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

iyi ve güzel...