Goldman,
Godiva'nın New York'taki merkez ofisinde bir grup Türk gazeteciyle bir araya
geldi.
Toplantıda gazetecilere detaylı bir
sunum yapan CEO Jim Goldman, Godiva'nın Yıldız Holding tarafından alındıktan
sonra yaşadığı değişimi anlattı. Goldman, Brüksel'de 1926 yılında kurulduktan
sonra uluslararası üne kavuşan ve birçok ülkede şubesi açılan Godiva'nın, 1966
yılında ünlü çorba üreticisi Campbell Soup tarafından alındıktan sonra ABD'ye
geldiğini anımsattı.
Yıldız Holding'in 2008 yılının Mart
ayında satın aldığı Godiva'nın doğru firma tarafından satın alındığının altını
çizen Goldman, “Her zaman haklı değilim ama bu konuda kendimi haklı görüyorum.
Dört yıl önce de söylediğim gibi doğru şirket tarafından satın alındık ve
birlikte başarıya ulaştık” dedi.
Goldman, Yıldız Holding bünyesinde
geçen dört yıllık süreçte elde edilen başarıların temelinde; iş yapılandırma
sürecinde önemli derecede artırdıkları inovasyonun yattığını ifade etti.
Ekonomik krize, resesyona ve Japonya'daki tsunamiye rağmen Godiva'nın yüzde 30
oranında bir büyüme sağladığını vurgulayan Goldman, “İş yapılandırma sürecinde
inovasyonu önemli derecede artırdık. Çok güçlü ve yeni pazarlama programları
karşımıza çıktı. Toptan satışımız genişledi ve tecrübe kazandık. Çin gibi yeni
coğrafyalara yeni müşterilerle açıldık” diye konuştu.
“Tutku
seviyesinde umutlarımız var”
Godiva CEO'su Goldman sözlerini şöyle
sürdürdü:
“İş yapılandırmanın yanı sıra
organizasyon ve kültür açısından da köklü değişiklikler gerçekleştirdik. Yıldız
Holding ile tek başına ayakta duran bir şirket olduk ve geleceğe bu şekilde
bakıyoruz. Biz işimizi geliştirmek açısından tüm dünyadan yetenekleri bünyemizde
topladık. Gerçekten çok güçlü motivasyona sahip bir ekiple çalışıyoruz.
Çapraz kültürlerin bir arada çalıştığı
bu şirkette sadece çalışanların değil, aynı zamanda şirket sahiplerinin de
katılımıyla bir ekip oluşturduk. Bu noktada Yıldız Holding bizi Campbell
Soup'tan çok farklı kullanıyor. Campbell'da öncelikliydik, ama Yıldız
Holding'te stratejik bir birleşmeyiz. Başlı başına bir noktayız. Campbell
Soup'ta iken orta seviyeli yatırım umutlarına sahiptik. Yıldız Holding'te ise
tutku seviyesinde umutlarımız var. Campbell Soup'ta riskten kaçan kısa vadeli
planlarımız vardı. Yıldız Holding çok daha uzun vadeli planlar yapan bir
şirket. Uzun vadede iş konusunda birlikte kararlar alıyoruz ve buna göre geri
dönüşüm oluyor.”
Godiva'nın Yıldız Holding tarafından
alınmasına ilişkin Harward Businnes Review'de (HBR), “Bu tür birleşmeler
genelde çok iyi yürümez ama bu gerçekten çok iyi işliyor” şeklinde bir yorum
yapıldığına dikkati çeken Goldman bunun, iki şirket arasındaki güven ve saygıya
dayalı ilişkiden kaynaklandığını söyledi. Goldman, “Birbirimize karşı çok açık
ve dürüstüz. Herhangi bir fikir ayrılığını birbirimize açıkça ifade ediyoruz.
Biz gerçekten aynı takımdayız” dedi.
“Dünya
çapında bir tutku yaratmalıyız”
Stratejilerini geliştirmeden önce
kapsamlı araştırmalar yaptıklarını anlatan Goldman, farklı tüketici gruplarıyla
yaptıkları tüm çalışmaların aynı noktayı işaret ettiğini bunu da 'erişilebilirlik
olduğunu söyledi. Sadece Kuzey Amerika'da yıllık 1 milyar dolar, dünya
genelinde ise 7-8 milyar dolarlık bir pastanın söz konusu olduğu çikolata
sektörünün ağır rekabet şartlarını da beraberinde getirdiğini bildiren Goldman,
Godiva'nın gittiği her coğrafyaya uygun ürünler üreterek satışa sunduğunu
kaydetti. Goldman, 70 ülkede faaliyet gösteren Şirketin en doğu kararlarından
birisinin de güçlü bir biçimde Çin pazarına girmesi olduğunu belirtti. Çin'in
yanı sıra Japonya'nın kendileri için önemli bir Pazar olduğunu vurgulayan
Goldman, faaliyet gösterdikleri her bölgede geliştiklerini bildirdi.
Goldman
toplantıda soruları da yanıtladı.
"Kriz sürecinde, krizi iyi bilen
bir Türk patronla çalışmak sizin açınızdan nasıl etkili oldu?" şeklindeki
soru üzerine Goldman, "Murat Ülker bu şirketin başı olduğu için çok
şanslıyız. Sadece krizi iyi anladığı için değil, aynı zamanda geleceği çok iyi
görebildiği ve iyi bir iş geliştirici olduğu için. Ben çok kimseyle çalıştım
ama bu kadar geleceği görebilen ve bu kadar başarıya ulaşabilen biriyle
karşılaşmadım" diye konuştu.
Krizin satışlara düşüşe yol açıp
açmadığı sorusuna ise Goldman, “Gerçekten hiçbir alanda düşme yok. Her alanda
büyüme var. Düşen bir şey yok. Yıldız Holding sahipliğinin ilk iki senesi çok
düz bir seyir izledi. Daha sonra 2010 senesinde yüzde 13'lük bir büyüme
gerçekleşti. Bu sene bu rakam daha da yüksek olacak. Kuzey Amerikada ise bu yıl
çift haneli rakamlara yakın bir büyüme gösteriyoruz. Son iki sene her alanda
büyüme gerçekleştirdik” yanıtını verdi.
Goldman sözlerini, “En iyi hikayemiz
tsunamiye rağmen Japonya. Japonya'da yüzde 10'dan fazla bir büyüme
gerçekleştireceğiz. Reklama yatırım yapıyoruz, inovasyonumuz söz konusu.
Mağazalarımızı daha iyi konuma getiriyoruz ve takımımızı güçlendirdik. Japonlar
bu zor zamanlarında bile Godiva'yı memnuniyetle karşıladılar. Hong Kong, Tayvan
ve Singapur'da 90'lardan beri faaliyet gösteriyoruz. Çin de bizim önemli bir
büyüme motorumuz ama tek değil. Bu yıl sonunda dünya genelinde iki haneli
rakamlara yakın bir şekilde büyüme göstereceğiz. Karımız da daha hızlı bir biçimde
artıyor” şeklinde sürdürdü.
“Böyle
bir büyüme için bir Türk mü gerekiyordu?”
“Kriz ortamında böyle bir büyüme
yakalayabilmek için bir Türk mü gerekiyordu? Neden 2008'den önce bu başarıyı
elde edemediniz?” sorusuna ise Goldman, “Evet bir Türk'e ihtiyacımız vardı. Biz
Campbell Soup ile bu başarıya ulaşamazdık. Ben ve ekibim güvendik, hayal ettik
ve gerçekleştirdik. Herhangi bir şirket veya yönetici kriz döneminde buna izin
vermezdi” yanıtını verdi.
Tanınmış market zincirleri için
üretilen özel ürünlerin, satışlara nasıl etki yaptığı sorulduğunda ise Goldman,
şunları kaydetti:
"Biz insanların çikolatamızın
tadına varmalarını istiyoruz. Bunun için çok küçük bir ürün portfolyosunu bu
marketlerde satışa sunuyoruz. Daha az dekora sahip, daha temel bir tada sahip
ve süslü bir paketi de yok. Buradaki amaç erişebilirliği sağlamak. Şu anda
çikolata istiyorsam ona kolayca erişebilmeliyim. Marketlerde kutulu çikolata
satışımız yok. Markette satılan bir çikolata barını alan ve beğenen müşterinin,
Godiva mağazasının önünden geçerken, 'Yediğim bar bu kadar güzelse, burada
satılan çikolata nasıldır?' diye düşünmesini istiyoruz. Bazıları, bu ürünleri
alanlar özel olanları almazlar diye bir endişe taşıyordu. Ama biz değil.
Yaptığımız araştırmalar Kuzey Amerikada bunun doğru bir karar olduğunu
gösteriyor."
Goldman bir başka soru üzerine de
Godiva'nın Yıldız Holding ile birleşmesinden önceki cirosunun 500 milyon
doların altında olduğunu, yapılan çalışmalar nedeniyle sabit bir seyir izleyen
ilk iki yılın ardından üçüncü sene 560 milyon dolar, bu yıl da 650 milyon
dolarlık ciroya ulaştıklarını sözlerine ekledi.
Öte yandan toplantıda Godiva CMO'su
Lauri Kien Kotcher de pazarlama, sponsorluklar, şef ortaklıklar, tanınmış
eğlence aktiviteleri ve özel günlerle ilgili yürüttükleri çalışmalara ilişkin
bir sunum yaptı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
iyi ve güzel...