Adıyaman Üniversitesi Teknoloji Fakültesi tarafından geliştirilen ve İstanbul otomobil fuarında da yoğun ilgi gören ilk yerli güneş enerjisi ile çalışan araçlar seri üretime hazırlanıyor. Güneş olduğu sürece yakıt maliyeti sıfır olan araçlar, gece de gündüz depoladığı güneş enerjisi ile 150 km gidebiliyor.
2 aydır deneme amaçlı olarak kullanılan ve şimdiye kadar 200 km yol kat eden araçların seri üretimi için işbirliği önerenlere, üniversite tarafından 'Adıyaman'da üretim yapılması' şartı koşuluyor.
Adıyaman Üniversitesi Teknoloji Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Turhan Koyuncu başkanlığında 2 ay önce kamuoyuna tanıtılan Fırat ve Commagene isimli iki araca dünyanın çeşitli yerlerinde siparişler gelmeye başladı. Başbakan Tayyip Erdoğan'ın girişimleri ile MÜSİAD'ın İstanbul CNR Uluslararası Fuar Alanı'nda sembol olarak giriş kapısına yerleştirilen otomobillere Kamerun'dan bile bine yakın sipariş geldiğini ifade eden Dekan Prof. Dr. Turhan Koyuncu, "Gördüğümüz bu ilginin ardından seri üretime geçerek maliyeti düşürmek için çalışmalara başladık. Seri üretim için işbirliği tekliflerini değerlendiriyoruz” dedi.
Üretim Maliyeti 10-15 Bin Liraya Düşecek
Ürettikleri iki otomobilin de tamamen Adıyaman Üniversitesi Teknoloji Fakültesi tarafından tasarlandığını ve Ankara'da OSTİM'de üretildiğini söyleyen Koyuncu, "Kapısından, aynasına kadar her parçası fakültemiz tarafından üretildi. Bu araçları işler hale getirebilmek için 210 bin lira yatırım yaptık" dedi. Dünyada güneş enerjisi ile çalışan araçlar için yapılan projelerin 1-2 milyon doları bulduğunu da hatırlatan Koyuncu, "Biz eğer seri üretime geçebilirsek bu maliyeti daha da azaltabiliriz. İlk aşamada araçların maliyeti 10-15 bin lira olacak. Daha sonra bu maliyetin azaltılması hedefleniyor" dedi.
Dünyada İlk
Fırat isimli otomobili ve Commagene isimli minibüsü 1 yıllık tasarım sürecinin ardından geçtiğimiz Eylül ayında üniversite bünyesinde kullanmaya başladıklarını belirten Koyuncu, "Fakültemiz tarafından üretilen bu araçlar dünyanın ilk trafiğe kayıtlı güneş enerjisi ile çalışan aracı olma ünvanına sahipler. Dünyada da daha önce bu konuda üretilen araçların hepsi gösteri amaçlı ve sadece tek kişilik araçlardı. Biz ise ürettiğimiz bu araçları siyah plakayla trafiğe kaydettik.Minibüsü üniversite ile Tıp fakültesi arasında servis olarak, otomobili ise makam aracı olarak siyah plaka kullanıyoruz" dedi.
Araçlar Her Bölgede Kullanılabilir
Araçların güneş olduğu sürece yakıt maliyetinin sıfır olduğunu söyleyen Koyuncu, "Adıyaman'ın 38 yıllık güneş enerjisi verimini değişimini hesaplayarak üretim yaptık. Bu tür çalışmalarda önemli olan temel mantığı ortaya koymaktır. Gerektiğinde bölgeye göre değişiklik yapılabilir. Bizim şimdi kullandığımız araçları Gaziantep'te Adana'da kullanabilirsiniz ama Rize'deki güneş yoğunluğu her zaman yeterli olmayabilir. Bu tür sorunlar seri üretime geçildiğinde aşılacaktır" dedi.
Araçların güneş olduğu sürece yakıt maliyetinin sıfır olduğunu söyleyen Koyuncu, "Adıyaman'ın 38 yıllık güneş enerjisi verimini değişimini hesaplayarak üretim yaptık. Bu tür çalışmalarda önemli olan temel mantığı ortaya koymaktır. Gerektiğinde bölgeye göre değişiklik yapılabilir. Bizim şimdi kullandığımız araçları Gaziantep'te Adana'da kullanabilirsiniz ama Rize'deki güneş yoğunluğu her zaman yeterli olmayabilir. Bu tür sorunlar seri üretime geçildiğinde aşılacaktır" dedi.
Evde Şarj Edilebilir
Güneş enerjisini elektrik enerjisine çevirerek çalışan Fırat ve Commagene aynı zamanda da birer elektrikli araç. Bu sayede güneşli olmayan günlerde araçları ev tipi elektrik ile de şarj etmek mümkün. 1 buçuk liralık elektrik ile 100 km gidebilen araçlar, düz yolda saatte 55 km hıza ulaşabiliyor. Yolun eğimi de araçların hızında önemli rol oynadığını söyleyen Koyuncu, "Eğimli yollarda bazen güneş yeterli olmayabilir, öyle durumlarda araç deposundaki enerji ile yola devam edebiliyor" dedi.
Hüseyin Koyuncuoğlu / hurriyet.com.tr
Hüseyin Koyuncuoğlu / hurriyet.com.tr
Ülkemiz Adına çok iyi bir haber. Bu tarz girişimler desteklenmeli, teşvik edilmeli. Umarım arzu edilen başarıya ulaşılır.
YanıtlaSil