Kocaeli Üniversitesi (KOÜ) ve Teklas
Kauçuk A.Ş'nin 227 bin TL'lik bütçeyle ortaklaşa geliştirdiği “yüksek
performanslı yeni nesil fren hortumu” sayesinde BMW firmasıyla 30 milyon
dolarlık ticari bağlantı yapıldı. Böylece Avrupa'da istenilen şartnameye uygun
yeni nesil fren hortumları ilk kez üretilmiş oldu.
BMW firmasının “yeni fren hortumu teknik
şartnamesindeki” özellikleri taşıyan ürünü geliştirmek amacıyla bir süre önce
çalışmaya başlayan Teklas Kauçuk ve KOÜ, kısa sürede uluslararası büyük
firmaları geride bırakarak istenilen ürünü geliştirmeyi başardı.
Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca yürütülen
Sanayi Tezleri Programından (San-Tez) sağlanan 227 bin TL'lik bütçe ile
hazırlanan proje kapsamında üretilen yeni nesil fren hortumunun sadece BMW
firmasında 30 milyon dolarlık bir pazarı olduğu öğrenildi.
Teklas Kauçuk firmasının da geliştirilen
yeni nesil fren hortumunu BMW firmasına satmaya başlandığı öğrenildi.Mühendislik
Fakültesi Makine Mühendisliği Öğretim Doç Dr. Tamer Sınmazçelik, Sanayi ve
Ticaret Bakanlığının San-Tez programıyla üniversitelerde üretilen bilginin
teknolojiye dönüştürülmesi konusunda yapılan çalışmaların desteklemeye
başladığını söyledi.
Bu program kapsamında BMW'nin yeni nesil
fren hortumu şartnamesine uygun bir ürün geliştirmek üzere Teklas Kauçuk
firmasıyla ortaklaşa bir proje hazırladıklarını ifade eden Sınmazçelik, şöyle
devam etti:
Üretimle ilgili denemelerin Teklas'ın
laboratuvarında, ürünün performans testlerinin ise KOÜ İleri Malzemeler
Laboratuvarında yapıldığını vurgulayan Sınmazçelik, “Özellikle yüksek sıcaklık
mukavemet testleri ve hasar analizlerini biz yaptık. Teklas'ta malzemeleri kodladılar.
Üretim parametrelerini ürettiler. Biz onları test ettik. Hangi parametreler
daha iyiyse onların üzerine gidildi. O üretim parametreleri de takip edilerek
en etkin yolu bulduk” diye konuştu.
Yüksek
Basınç Ve Sıcaklığa Dayanıklı
Geliştirilen yeni nesil fren hortumunun
yüksek basınç ve sıcaklığa karşı çok dayanıklı olduğuna dikkati çeken
Sınmazçelik, “Sadece kauçuktan yapsaydık basınca dayanmazdı. Çok fazla
genleşmesi lazımdı. Termal genleşmelere de maruz kalmaması lazımdı. Dolayısıyla
elyaf takviyeli kauçuk esaslı bir kompozit malzemeden fren hortumunu yaptık ve
istediğimiz ürünü elde ettik” diye konuştu.
Sınmazçelik, ayrıca söz konusu bütçeyle
fren hortumu test ve analiz için gerekli, yurtdışında 1 milyon Avro'ya satılan
bir cihaz geliştirdiklerini, bununla da ürünü daha fazla geliştirme ve
iyileştirme imkanına kavuştuklarını söyledi.
Daha önce üretilen ürünün yurtdışında
test edildiğini ifade eden Sınmazçelik, söz konusu cihazın kurulmasıyla
üretilen fren hortumlarını Türkiye'de test etme imkanına kavuştuklarını
kaydetti.
Projenin 227 bin TL'lik bir bütçesi
olduğunu ve bunun yüzde 75'inin Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca, yüzde 25'inin
ise Teklas tarafından karşılandığını ifade eden Sınmazçelik, “Bakanlık San-Tez
programı kapsamında bunu hibe olarak Teklas'a veriyor. Personel araça-gereç,
techizat giderleri hepsi bunun içerisinde. Yeni geliştirdiğimiz test cihazı da
buna dahil” şeklinde konuştu.
Lokomotif
Ve Vagon Tamponu Projesi
2008'de Devlet Planlama Teşkilatından
(DPT) aldıkları bütçeyle kurulumuna başlanan İleri Malzemeler Laboratuvarında
ürettikleri bilgiyi teknolojiye dönüştürmenin sevincini yaşadıklarını
vurgulayan Sınmazçelik, “Halen laboratuvarın kurulumu devam ediyor. Biz daha
kurulum aşamasında olan laboratuvarda bu çalışmayı yaparak bilgiyi teknolojiye
dönüştürdük. Bundan sonra da çalışmalarımız devam edecek” dedi.
Tamer Sınmazçelik, 2 San-Tez projesi
daha aldıklarını bunlardan birinin lokomotif ve vagonlarda kullanılan
tamponları geliştirme projesi olduğunu, aralık ayında bu konuda çalışmalara
başlayacaklarını söyledi.
Söz konusu projenin yaklaşık 320 bin
TL'lik bir bütçeye sahip olduğunu vurgulayan Sınmazçelik, “Devlet
demiryollarının kullandığı vagonların her birinde 4 adet tampon var. Bu malzeme
polimer kompozitlerden yapılıyor. Bunlar da Avusturya, Almanya gibi gelişmiş
ülkelerde ithal edilen bir malzemeyi geliştirebilirsek çok büyük bir başarı
elde edeceğiz. Çünkü bu çok büyük bir pazara sahip” şeklinde
konuştu.Sınmazçelik, diğer projenin de yine fren hortumları konusunda olduğunu
sözlerine ekledi.
Hürriyet
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
iyi ve güzel...